HAR FÅTT TID FÖR OPERATIONEN!!!

hejhej!
har äntligen fått tid för tonsillotomin, :D
tänkte berätta lite om hur operationen kommer se ut på ett ungefär :)
jag ska på ODA på våning 3 den 21 mars kl: 8.15.
får inte äta på sex timmar innan, tur att de är på morgonen så ja bara behöver skippa frukost :)
och innan vi kommer till sjukhuset ska vi sätta på emlaplåster på mina händer och armveck. för dom ska in med nån plastslang i armen och nå nålar och grejer.
sen när vi kommer dit får ja ta på min söta små sjukhuskläder, en vit skjorta och en mössa på huvudet ^^
efter de sticker dom mig och sätter in ett plaströr. sedan rullas jag in till operationssalen. där sätter dom på en klämma på fingret som visar hur jag andas. och nå grejer på huden som dom fäster kablar på och ser hur mitt hjärta slår. runt ena armen sätter som en blodtrycksmanschett som ska mäta blodtrycket medan ja är sövd.
man kan välja två olika metoder när ja ska sövas. att ja andas in det genom en såndär tratt eller  att dom sprutar in nån vätska i röret dom stuckit in i armen.
när operationen är klar får jag vakna upp i ett annat rum. när jag vaknat och känner mig pigg får jag något att dricka och isglass innan jag åker hem.
vad som kommer hända vid hemkomsten...
det står att: första eftermiddagen-kvällen mår de flesta illa och kräks. USCH jag hatar å spy!
det kommer göra ont i halsen och vara svårt att svälja. första dygnet ska ja äta flytande, de kommande 4-5 dagarna mjuk kost. sedan ska jag dricka mkt och ofta. första veckan kommer de göra ont i halsen och värken strålar oftast upp mot öronen. det kan blöda också. BLÄ.
komplikationer: sövning innebär alltid en risk för allvarlig reaktion eller komplikation, låter inte sådär jättekul :p. en blödning eller infektion kan tillstöta i efterförloppet.
hur länge man bör vara hemma: sju dagar står det, hoppas att jag kan fara till skolan lite tidigare för vill inte missa en massa!! :)
ungefär så kommer de att se ut. sen får ni väl höra min historia när jag kommit hem från sjukhuset.
är otroligt glad att ja äntligen ska få göra det, efter 7 månader.. kanske blir en människa igen!! :D
fast är ändå lite nervös, speciellt när man läser vad som kan hända efter ;s
men de gå nog bra! :D
ska se lite tv nu, hörs senare!
/ Iza.

Kommentarer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej!)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback